Serie om FODMAPs, del 2, fruktos och fruktaner 5


Fruktos och malabsorption

Fruktos i stora mängder, och mat som innehåller mer fruktos än glukos är problematisk för många. Fruktosmalabsorption innebär att fruktosen inte tas upp tillräckligt i tunntarmen. Det gör att det blir en onormalt hög fruktoshalt i hela tarmen, och fruktosen bryts istället ner av bakterier och svampar i tarmen med gaser och andra magproblem som kanske diarré som följd. Test med 50 g fruktos visade på malabsorption hos ca 60-70%. 25 g fruktos som är ett mer vanligt test har visat på malabsorption hos ca 40%.

Barn har lägre möjlighet till fruktosupptag, man har visat en koppling mellan äpplejuice (som innehåller sorbitol och mer fruktos än glukos) och kolik hos spädbarn. detta gör ju att man verkligen kan ifrågasätta äpplejuice och päronjuice till 4-månadersbebisar, om man inte gärna vill att de ska få ont i magen. Det är klart, om de är hårda i magen kan en sådan produkt hjälpa.

Fruktosmalabsorption är bla kopplat till IBS, bakterieöverväxt i tunntarmen och depression.

Eftersom fruktos är en enkel sockerart som inte behöver brytas ned med något enzym, tror man att fruktosmalabsorption beror på något problem med upptaget i tarmen, närmare bestämt med GLUT5- och GLUT2-transportörerna. Det finns många faktorer som påverkar transportörernas aktivitet. Bla stress och en lågglykemisk kost minskar GLUT2-transportörernas aktivitet.

Fruktosmalabsorption har ännu så länge inte kunnat kopplas till genetiska faktorer, så det är möjligt att det kan bero på tarmflorasammansättningen. Många med glutenintolerans eller Crohns sjukdom har problem med fruktosmalabsorption. Åtminstone vid glutenintolerans beror det sannolikt på att tarmen är skadad, men vid Crohns tror man att fruktosmalabsorption kan vara en orsak.

För mig är det bra att undvika frukt som äpple och päron som innehåller mer fruktos än glukos. Men även när detta problem inte finns, så tycks det vara en dosfråga. En mandarin går bra, men inte en hel apelsin.

Fruktaner

Fruktaner är kedjor av fruktos. Kortare kedjor kallas FOS (fruktooligosackarider), och längre kallas inuliner. Dessa kan ge liknande besvär som fruktos hos den som har fruktosmalabsorption. Å andra sidan har dessa fibrer positiva effekter på bakteriesammansättningen i tjocktarmen, där de bidrar till mer goda bifidobakterier. De bryts till en del ner av bakterier till kortkedjiga fettsyror (SCFA). Man tror att dessa fettsyror kan bidra till att motverka tarmcancer.

Det är alltså inte självklart att man ska avstå från dessa gasbildande ämnen om man inte lider av dem på något mer allvarligt vis. De kan ju fungera laxerande också för den som har förstoppningsproblem. Jordärtskockor som innehåller extremt mycket inulin är ju också väldigt gott.

Fruktaner finns ju i många olika livsmedel, exempelvis sparris, kronärtskocka, råg, vete och lök.


5 kommentater till “Serie om FODMAPs, del 2, fruktos och fruktaner

  • fa

    Utesluter man socker och kolhydrater så minskar mängden bakterier det ger förstoppning, en vanlig biverkan av LCHF.

    Det du tar upp är en delförklaring till ”det vita giftet”.
    Gift är det inte det leder till obalans i tarmflora.

    Honung skulle teoretiskt ge samma problem men så verkar det inte vara i praktiken, förklaringen skulle kunna vara att honung innehåller snälla bakterier som bina har i sina magar. (färsk honung)

    Teoretiskt så skulle läsken bli ofarlig med en tillsats av honungsbinas tarmflora.
    Kalt vatten och manuckahonung och Smaktillsatsen cola från en känd tillverkare skulle kunna bli en hälsodryck, vem vet.

  • Emi Lie

    Nä, honung ska du också undvika om du hat fruktosmalabsorption eller den form av ibs där en är känslig mot fodmaps!! Liksom agavesirap. Däremot går mer ”onyttiga” lönnsirap bra, då sammansättningen glukos-fruktos är mer gynnsam – just vid dessa sjukdomar.

  • annafriebe Inläggsförfattare

    Emi Lie,

    Absolut, honung har överskott på fruktos, så det hör till det som utesluts på en låg-FODMAP-kost. Sedan kan man själv prova (när man har kontroll på symptom) om man klarar och i så fall vilka mängder.

Kommentarer modereras. Välkommen!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *