Bra poäng Molle 11


Det blev en lång debatt efter Kostdoktorns bottennapp till inlägg nyligen där han lika grundlöst hoppar på paleo-bloggare för att de skulle förespråka kaloriräkning, och hoppar på kaloriräknare för att de skulle vara ätstörda.

Hur som helst fortsatte debatten om hur pass ogrundade ketonmätningar är. Det finns ju inget som visar att mätningarna i sig gör någon nytta, och det förvånar mig att ingen i ketonmätargänget har något intresse av att visa något sådant data. PaleoLITE har ju gjort lite diagram där det verkar som om det inte finns något samband alls mellan olika ketonnivåer och viktnedgång hos de personer som mätt ketoner och redovisat sin vikt.

Molle kritiserade några av dessa diagram, eftersom de visar viktnedgång dag för dag, och eventuella skillnader som beror på ketonnivåerna skulle drunkna i bruset från den dagliga viktvariationen. Hen har rätt i detta. De dagliga variationerna rör sig mellan -1,5 och 1,5 kg, medan den genomsnittliga viktnedgången per dag kanske rör sig om 0,1 kg. I de här graferna med dag-för-dag-värden, så ser man bara brus, och även om det fanns ett samband här skulle vi inte se det med blotta ögat. Visst är det så att graf 1 och graf 7, och även graferna med medelvärden antyder att det som väntat inte finns något samband mellan ketonnivåer och viktnedgång, men Molle har ändå en poäng. Vissa av graferna säger inget. Jag tror inte att paleoLITE tagit med graferna för att medvetet vilseleda, men det kanske inte spelar så stor roll.

Molle förklarade sin kritik på ett tydligt sätt, och nästan helt utan internetaggressivitet. Sånt här gillar jag, och jag vill ge lite kredit för det. Jag har därför bestämt mig för att göra en minstakvadratanpassning av en linje till punkterna i graf 6. Det är alltså ketonvärdet kopplat till viktförändring nästa dag. Om effekten beror på lågt insulin (som kostdoktorn tror) eller högt FBPase (som i någon musstudie), så borde det ge minskad aptit/ ökad energiförbrukning under dagen, och vi kan se en effekt dagen därpå. Jag ska också ge mig på att beräkna konfidensintervall, så att vi har en uppfattning om vad detta begränsade data egentligen säger oss. (Eller inte säger oss.)

Som någorlunda seriös sanningssökare vill jag berätta nu om mina avsikter, så att jag inte ska frestas att kasta resultaten i papperskorgen om de inte passar min agenda. Det kan dock dröja ett tag innan jag har fått fram några resultat – jag siktar på februari.


11 kommentater till “Bra poäng Molle

  • fa

    Även om man skulle se ett samband så bevisar det inget.
    Äter man mindre kolhydrater så minskar tarmfloran, tarmfloran kan vara orsaken till leptinresistensen.
    korrelation är kausalitet.

  • fa

    Det som verkar vara sant är sambandet mellan kalorintag ,energiförbrukningen och vikten.
    Det är sant se termodynamiklagarna.

    Men det kan inte användas på människor eller djur, vi kan förändra vår energiförbrukning, se neat, även ämnesomsättningen kan förändras.

    Det vi äter verkar inte direkt kunna påverka vår energiförbrukning så mycket, jag har inte sett sådana studier.

    Det finns däremot ett sätt där valet av mat påverkar energiförbrukningen.
    Fett i stället för kolhydrater påverkar tarmfloran och dåliga bakterier verkar kunna ge leptinresistens.
    leptinresistens minskar neat och minskar sköldkortelaktiviteten.

    Fett skulle teoretiskt kunna minska på dålig bakterier och då skulle leptinresistensen släppa, då kommer hjärnan att öka neat och öka köldkörtelaktiviteten.

    ps LCHF och den metabola fördelen finns inte eller så är den helt försumbar, anekdoternas berättelser kan nog förklaras med tarmfloran och leptinresistens.

  • A F

    Nej, visst bevisar det inget om man ser ett samband. Men enda ”argumentet” för teorierna som kostdoktorn har är att det funkat för dessa ”person för person”. Så om det saknas ett påtagligt samband hos t o m dessa är det ju anmärkningsvärt.

  • MJ

    Det skulle ju vara bra att göra en motsvarande undersökning av kcal in och ut också. Jag har räknat lite på paleoLITEs siffror och hittar samma sorts hagelsvärmar som för ketomätarna samt att graferna blir lika motsägelsefulla.
    Jag hittar ingen annan som lämnat motsvarande siffror, men jag mäter just nu på mig själv med hjälp av appen shapeup. Jag får samma motstridiga samband som paleoLITE och ketomätarna.
    Som exempel kan tas de senaste veckan. Kcal dock ungefärligt nu och angivet för dagen före morgonvikt.

    1. – 1720 -1,3 kg
    2. -1700 kcal -1,8kg
    3. – 1500 kcal -1,3 kg
    4. – 800 kcal +1,2kg
    5. – 1700 kcal -0,4kg
    6. -2200 kcal -0,6kg
    7 -1700 kcal. +0,4kg

  • annafriebe Inläggsförfattare

    Du får gärna räkna på det om du känner det behovet. Vad gäller kaloribalans råder det väl ingen tvekan om att det finns mer kvalitativa vetenskapliga stuider som visar att det har ett samband med vikt, så jag känner inte behovet att titta på det.

  • MJ

    Det råder ingen tvekan om följande:
    1. De som hålla sitt energiintag nere går ner i vikt över tid.
    2. De som håller sin ketos uppe går ner i vikt över tid.

    Sen kan man såklart välja om man vill göra som du och ketoräknarna och utgå ifrån att ens egen käpphäst stämmer och bara undersöka andras käpphästar. Seriöst blir det dock inte förrän man jämför på samma premisser.

  • annafriebe Inläggsförfattare

    MJ,

    om du tycker att det skulle vara oseriöst att acceptera sådant som är vetenskapligt visat, men ifrågasätta något som några bloggare påstått, så får du förstås tycka det. Jag delar inte din uppfattning.

  • MJ

    Om det var din förståelse av vad jag skrev så har du nog inte den logiska förmågan att granska något. Jag tar tillbaka mitt förslag.

  • fa

    AF
    Ketos är i princip acteton i blodet, löser acetonet upp beläggningar på lenptinreceptorn?
    Vad händer när vi har mycket aceton i blodet?
    Händer det något som vi har missat?

    Blir vi lösningsmedelsförgiftade så vi tappar aptiten?

Kommentarer modereras. Välkommen!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *