Gallsyror, PXR/ SXR och vitamin K2


Detta är den fjärde delen i serien om gallsyror och tarmbakterier. Inledningen är här. Del 2 om FXR är här och del 3 om TGR5 här.

PXR är Pregnane X Receptor som finns hos gnagare. Hos människor och andra primater heter motsvarande receptor SXR, Steroid and Xenobiotic Receptor. Den skiljer sig åt mer mellan dessa grupper än vad som är vanligt för liknande receptorer. Man tror att det beror på den stora skillnaden i kost mellan primater och gnagare, och att receptorn binder till många olika ämnen som kan finnas i kosten. Receptorn aktiveras av många olika steroider, bland annat corticosteroider, kortisol och kortison och könshormoner som östrogen, testosteron och progesteron. Den aktiveras också av flera gallsyror, både primära och sekundära, av många läkemedel och av en del fytoöstrogener som coumestrol som finns i exempelvis soja. Den mänskliga SXR aktiveras dock mycket mindre av coumestrol jämfört med gnagarnas PXR, så vi har sannolikt sämre skydd mot en del fytoöstrogener. Detta talar för paleokostarnas tankar om att vi har dålig anpassning till en del kost som spannmål och baljväxter.

Vad gör PXR/ SXR?

PXR/ SXR uttrycks i lever och tarm, men även i exempelvis kapillärer i blod- hjärnbarriären. Receptorn har en viktig roll i detektion och hantering av främmande kemiska substanser i kroppen. Den tycks också vara viktig för blodkärlens förändringar vid graviditet, åtminstone hos möss. Den sekundära gallsyran LCA, samma gallsyra som aktiverar TGR5 mest, kan skada levern. Aktivering av PXR/ SXR skyddar levern mot LCA och även mot andra främmande substanser. Det tycks också bidra till god funktion hos blod- hjärnbarriären. Aktivering av PXR/ SXR tycks också kunna motverka inflammatorisk tarmsjukdom och tarmgenomsläpplighet.

PXR/ SXR och vitamin K2

PXR/ SXR aktiveras även av vitamin K2, och man tror att det kan vara via denna mekanism som K2 förbättrar benhälsan. Vitamin K2 bildas av bakterier i tarmen från vitamin K1, och är viktigt för att blodet ska kunna koagulera. Antibiotikabehandling tycks minska förrådet av K2. En del tyder på att en kombination av vitaminerna K2 och D3 är det mest fördelaktiga för att undvika benskörhet. Vitamin K2 tycks vara ett ofarligt tillskott, och jag upplever att det minskar rynkorna en del. Men rejält med K1 från gröna bladgrönsaker och en frisk tarmflora bör vara tillräckligt.

Attribution: Timothy Vollmer https://www.flickr.com/people/sixteenmilesofstring/ https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Attribution: Timothy Vollmer
https://www.flickr.com/people/sixteenmilesofstring/
https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Sammanfattning

PXR/ SXR är inte lika tydligt kopplad till gallsyror som de tidigare receptorerna i serien – den aktiveras av många olika ämnen. Vad gäller FXR och TGR5 så aktiveras de till största delen av gallsyror, åtminstone vad gäller receptorerna i tarmen.

Jag tyckte att det var intressant att aktivering av PXR/ SXR var kopplad till minskad inflammatorisk tarmsjukdom och tarmgenomsläpplighet. Det var också intressant att hitta information om att vitamin K2 aktiverar SXR. Kanske är det inte alls min kur med resistent stärkelse som gjort att jag tål att äta det mesta numera, det kanske handlar om mitt intag av K2. Eller om något helt annat. Självexperiment, N=1, är verkligen fullständigt värdelösa om man är intresserad av att veta något.

Kommentarer modereras. Välkommen!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *