Frukt


Hur är det egentligen med frukt? Kostdoktorn och Expressen är oroade för att frukt innehåller en del socker. Kostdoktorn anser att man bör vara försiktig med frukt om man har diabetes, sockerberoende eller har svårt att gå ned i vikt.

dreamstimefree_4200084

Frukt är något som ingått i vår kost väldigt länge. Vi har ätit frukt i miljontals år, betydligt längre än de två miljoner år som vi ätit några betydande mängder kött. Dagens frukt är inte dramatiskt mycket sötare än ursprunglig frukt.

Diabetiker och frukt

Hur är det för diabetiker då? Staffan Lindeberg m fl har gjort en intressant studie där man jämfört stenålderskost och ”diabeteskost” för typ 2-diabetiker. Man ser att diabetikerna fått bättre glukostolerans efter stenålderskosten, jämfört både med baseline och ”diabeteskosten”. Stenålderskosten innehåller mer frukt, i genomsnitt 4-500 g per dag. På stenålderskosten åt man ungefär 125 g kolhydrater per dag, mot närmare 200 på ”diabeteskosten”. Man kan notera att av LCHF får man snarare en försämring av glukostoleransen. Så det tycks gå bra att äta närmare ett halvt kilo frukt per dag och bli friskare i sin diabetes i alla fall.

Sockerberoende och frukt

När det gäller sockerberoende så är det en slirig diagnos. Men märker man att en frukt gör att man genast börjar få ett extremt sug efter kakor och läsk, så kanske man gör bättre i att låta bli frukten. Å andra sidan gissar jag att det finns människor som har sötsug och kan hantera det genom att äta frukt, och därigenom låta bli att äta skräp. För dem hjälper frukten istället, skulle jag tro. Var och en får själv lära känna sin kropp och sitt beteende. Frukt är inte nödvändigt, det går att få i sig alla näringsämnen på andra vis.

Viktnedgång och frukt

För viktnedgång finns heller inget alls som visar att frukt skulle vara negativt. Tre äpplen per dag eller tre päron per dag tycks ge bättre viktnedgång jämfört med tre havrekakor som är matchade i kalori- och fiberinnehåll.

Här finns också en studie där man ser ett samband mellan högre fruktkonsumtion och lägre vikt. Däremot ser man inte samma tydliga samband med grönsaker.

Sammanfattning, näringsinnehåll

Sammantaget finns ingenting utöver fantasifulla spekulationer som tyder på att frukt skulle vara negativt för oss. Att avstå från fullgod människomat därför att den innehåller vissa molekyler är irrationellt och närmast fobiskt.

Vi avslutar med lite sammanställning av näring i olika frukter med hög kolhydrathalt.

Banan:

bananmacrobananvitamineNektarin:

NektarinmakronektarinvitamineDruvor:

druvormakrodruvorvitamineOch som jämförelse smör:

smörmakrosmörvitamineJag säger inte att man måste äta frukt, eller att man inte kan äta smör. Men både ur evolutionär synpunkt och näringstäthetssynpunkt så är det mer logiskt att minska på smöret om man ska minska på något. Själv äter jag både smör, frukt och mer näringstät mat som grönsaker, kött, fisk och ägg.

Kommentarer modereras. Välkommen!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *