Protonpumpshämmare 4


Protonpumpshämmare som omeprazol är ett ganska vanligt läkemedel, som även säljs receptfritt. Det används för att behandla refluxsymptom som halsbränna och sura uppstötningar. Surhetsgraden i magsäcken minskas, och därmed ska symptomen av halsbränna minskas. Det används även för att behandla och förebygga olika typer av magsår och sår i tolvfingertarmen.

Tanken är att omeprazol ska användas under en begränsad tid – högst 14 dagar för reflux. En del hävdar att det är svårt att sluta med omeprazol, och att många fortsätter att använda det under lång tid.

Biverkningar

Det finns problem med omeprazol, vilket inte är så konstigt. Det finns anledningar till att det är en sur miljö i magen. Det är ett första försvar mot bakterier, och hjälper till vid nedbrytning av proteiner och upptag av olika vitaminer och mineraler.

Image credit: https://www.flickr.com/people/maticulous/ https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Image credit: https://www.flickr.com/people/maticulous/
https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

I FASS står det att man har ökad risk för brist på vitamin B12 och magnesium. Det framgår också att man har lite ökad risk för mag- och tarminfektioner som Salmonella och Campylobacter. Enligt denna och denna studie ökar risken för infektion med Chlostridium difficile också. Dessutom har man en ökad frakturrisk. Även risken för lunginflammation ökar, åtminstone de första två veckorna man tar PPIer.

 

Magsår

Det finns skäl att ta PPIer om man har blödande magsår. Den minskade syran gör att blodet i såret kan koagulera och hjälper läkningen. Magsår är ofta kopplade till infektion med Helicobacter pylori, eller till användning av NSAID som till exempel ipren.

 

Halsbränna

PPIer är också effektiva för att lindra symptomen vid halsbränna på kort sikt. Om det verkligen minskar mängen uppstötningar eller bara gör dem mindre sura och därmed mindre obehagliga är kanske lite oklart. Chris Kresser har argumenterat för att det underliggande problemet vid halsbränna skulle vara för lite magsyra (i samband med måltid) istället för för mycket. Det skulle leda till sämre nedbrytning och förändrat pH och bakterieflora i tarmen och att gaser bildas som trycker uppåt mot magsäcken och ger halsbränna. Mycket i resonemanget låter logiskt och vettigt, och jag lutar åt att tro på Kresser i det här fallet. Men jag ska säga att jag är lite tveksam och fullt beredd på att det kan utvecklas till en pudel så småningom. Mycket som låter vettigt vid första anblicken visar sig senare vara helt fel. Och sen är “för lite magsyra” också otillfredsställande som orsak. Varför minskar produktionen av magsyra? Kan man göra något förebyggande och slippa ta Betaine HCl-tabletter som Kresser rekommenderar? Det är kanske ämnet för ett senare inlägg.

Slutsatser

Om man är infektionskänslig så tycker jag att man ska undvika PPIer i möjligaste mån. Alla bör undvika långtidsanvändning av PPIer. Om symptomen genast kommer tillbaka när man slutar med PPIer bör man fundera över alternativa behandlingsmetoder. Riskerna för näringsbrister och benskörhet med långtidsanvändning är viktiga att känna till och ta på allvar. Om man behöver läkemedel är Gaviscon ett alternativ som inte har samma biverkningar och inte påverkar syran i magsäcken på samma sätt. Det bildar istället en slags hinna eller lock på magsäckens innehåll, och ska därigenom minska uppstötningar.

Har du använt protonpumpshämmare? Försvann problemen för längre tid efter en kortare behandling? Har du drabbats av några biverkningar?


4 kommentater till “Protonpumpshämmare

  • fa

    Bikarbonat är bra att ha hemma det är basiskt och lindrar vid ex halsbränna. (billigt)
    Halsbränna är enligt ny forskning en bakterieinfektion

  • annafriebe Inläggsförfattare

    Hm, ja lite av poängen med inlägget var att miljön i magen kanske ska vara sur och inte för basisk. 🙂

  • Botilda

    Men – om orsaken är att ”magmunnen” är otät? Då ”måste” man väl ta Omeprazol (el motsvarande) för att inte få sår i matstrupen?

  • annafriebe Inläggsförfattare

    Hej Botilda,

    Jag vet inte om man måste, men om din läkare säger det och du har besvär så ska du lita på din läkare. Det finns ju också Gaviscon som reagerar med syran i magen och bildar ett gelelock över maginnehållet. Det innehåller i och för sig aluminiumhydroxid som inte är så hälsosamt heller vad jag förstår och också minskar upptaget av en del näringsämnen, till exempel järn. Operation är ju också ett alternativ – men det finns alltid risker med det också.

    Som jag förstått det är det om man har sår som man måste ta PPIer för att underlätta läkningen. Om din läkare rekommenderar det ska du naturligtvis ta det, men ta gärna upp frågan för att få veta om det är nödvändigt eller finns alternativ.

Kommentarer modereras. Välkommen!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *