Livsmedelsverkets ”nya” kostråd 2


Livsmedelsverket uppdaterar sina kostråd. De innehåller numera inte bara en hälsoaspekt, utan man har även bakat in en del miljötänkande. Dessutom är de inte bara kostråd utan innehåller lite råd om fysisk aktivitet. Det nya förslaget ser ut så här:

  • Ät lagom mycket.
  • Rör på dig minst 30 min varje dag. Ta pauser i stillasittandet.
  • Ät mycket grönsaker och frukt, minst 500 gram/dag. Välj gärna grova grönsaker, som rotfrukter, baljväxter, kål och lök.
  • Ät mindre rött kött och chark, högst 500 gram/vecka. Välj med omsorg om miljö och djurhälsa.
  • Ät fisk 2-3 gånger/vecka, variera sorterna. Välj miljömärkt.
  • Välj fullkorn i stället för vitt mjöl.
  • Välj magra, osötade mejeriprodukter.
  • Matfetter gjorda på nyttiga oljor, till exempel rapsolja, till matlagning och Nyckelhålsmärkta smörgåsfetter.
  • Mindre socker, särskilt från söta drycker, godis, glass och bakverk.
  • Minska på saltet, men använd joderat salt.

Miljöaspekter

Jag tycker också att miljöaspekten är viktig, men jag skulle önska att man separerade vad som är bra för hälsan och vad som är bra för miljön. Det är två skilda saker, även om det ibland överlappar. Olika människor kan göra olika prioriteringar när det gäller hälsa och miljö. Dessutom är inte samma saker nödvändigtvis bra ur klimathänsyn som är bra för artrikedom.

Exempelvis är grönsaker inte speciellt bra ur miljösynpunkt. Det går åt energi för att odla och transportera dem, men de ger inte mycket kalorier. Ändå tycker livsmedelsverket (och jag) att vi ska äta mycket grönsaker. Livsmedelsverket lägger till att vi gärna ska välja grova grönsaker som rotfrukter, baljväxter, kål och lök, och jag antar att detta åtminstone delvis beror på miljöskäl. De kan odlas i Sverige, tål lagring och odlas sällan i växthus. För hälsan skulle jag tro att en stor variation av olika grönsaker är bäst, med rotfrukter, baljväxter, kål och lök men även med gröna bladgrönsaker, gärna mörkgröna som spenat och mangold. Man kan framhålla att man gärna av klimatskäl kan välja frilandsodlade tomater, och att konserverade tomater är ett säkrare kort än färska.

När det gäller kött så är det vettigt ur klimataspekten att minska köttkonsumtionen från idisslare. Samtidigt är betesdjur något som är värdefullt för den biologiska mångfalden, så en del köttkonsumtion från bra produktion kan vara motiverat ur miljöhänsyn.

Vi bör helt enkelt förbjuda produktion av mat på ett sätt som är ohållbart ur miljö- och djurskyddssynpunkt. Om vi bedömer att maten kan säljas bör vi låta människor själva göra sina prioriteringar mellan hälsa, djurskydd, klimat och artrikedom. Vi behöver ingen myndighet som prioriterar ihop detta åt oss.

Kommentarer till råden

Ät lagom mycket

Detta blir mycket enklare om vi äter bra mat. Fokuset borde vara på matkvaliteten, men visst kan det vara värt att fundera på varför vi äter ibland.

Rör på dig minst 30 minuter om dagen. Ta pauser i stillasittandet.

Ett bra råd för hälsan, men egentligen har det inte mycket med kost att göra.

Ät mycket grönsaker och frukt, minst 500 gram/dag. Välj gärna grova grönsaker, som rotfrukter, baljväxter, kål och lök.

Ett bra råd, extra plus för att man inte längre får räkna in en dl juice i grönsakerna och frukten. Man poängterar också grova grönsaker vilket är bra, så att allt inte är frukt och gurka. Jag skulle vilja ha med vikten av variation.

Ät mindre rött kött och chark, högst 500 gram/vecka. Välj med omsorg om miljö och djurhälsa.

Jag hade gärna sett att man nöjt sig med att försöka begränsa charkuteriintaget. Det finns en del kopplingar mellan rött kött och framför allt tarmcancer, men jag har svårt att tro att köttet i sig är problemet. I en västerländsk kost kan köttet kanske öka på problemen, sannolikt lite beroende på tillagning. Jag skulle gärna se en kommentar att en del rött kött gör det enklare att få i sig tillräckligt med järn för grupper som barn, fertila kvinnor (särskilt gravida) och äldre. Många tror att ju mindre desto bättre, men det är inte riktigt sant. Många kan äta mindre kött, men en del skulle må bra av att äta mer också. Här skulle jag också gärna se en diskussion kring att äta hela djuret. Miljömässigt är det vansinne att kasta fettranden och att inte äta inälvsmat, och ur hälsoaspekt är inälvsmaten och blodmaten värdefull.

Ät fisk 2-3 gånger per vecka, variera sorterna. Välj miljömärkt.

Det är ett rimligt råd.

Välj fullkorn istället för vitt mjöl.

Det här är en stor svängning man har gjort de senaste åren. Det poängteras inte alls att det är viktigt att äta spannmål – de 6-8 brödskivorna är borta. Om man äter spannmål ska man välja fullkorn, det låter rimligt i mina öron.

Välj magra och osötade mejeriprodukter.

Här fortsätter man att låtsas som om mejerifett skulle vara ett problem – samtidigt poängterar man att sockret är ett problem. Så glaset är kanske halvfullt ändå. Hur man tänker miljömässigt med att framställa mjölk för att sedan ta bort hälften av energin vet jag inte riktigt. Samtidigt är det samma sak här – man öppnar för att låta bli mejerierna helt.

Matfetter gjorda på nyttiga oljor, till exempel rapsolja, till matlagning och Nyckelhålsmärkta smörgåsfetter.

Tja, det är det här fettkriget, och Livsmedelsverket ger sig inte, tycks det som. De industriella transfetterna, de enda verkligt skadliga fetterna, är som vanligt bortglömda.

Mindre socker, särskilt från söta drycker, godis, glass och bakverk.

Det är ett bra råd, men jag hade gärna sett att man avrått från godis, glass, bakverk, industriframställda snacks och skräpmat oavsett sockerhalt.

Minska på saltet, men använd joderat salt.

Här är det också en fråga där det sannolikt är bra för en del att minska på saltet, men inte för andra. Vad gäller jodet så skulle det förmodligen göra mer nytta om vi tvingade producenter av färdigmat att använda joderat salt (och kanske minska på saltet).

Jämfört med Brasilien?

Brasilien har gett ut nya kostråd, och där fokuserar man betydligt mer på matens kvalitet. Det handlar om att äta riktig mat, handla i affärer med bra utbud av rena råvaror, laga sin mat själv, äta i sällskap och att vara skeptisk mot processad mat och livsmedelsreklam. Vad gäller näringsämnen och matvaror så nämner man bara att man ska vara försiktig med tillsatt fett, salt och socker när man lagar sin mat. Sannolikt leder Brasiliens kostråd till bättre matvanor, även om man inte väger mängden frukt och grönt eller kött. Ett exempel är chips, som är en processad produkt som man tydligt avråds från genom Brasiliens kostråd. När det gäller Livsmedelsverkets nya förslag så är det inte lika tydligt, eller hur?

Image credit: Jameson Fink https://www.flickr.com/people/jamesonfink/ https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Image credit: Jameson Fink
https://www.flickr.com/people/jamesonfink/
https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


2 kommentater till “Livsmedelsverkets ”nya” kostråd

  • Walter Levy

    Bra kommentarer. Håller med Dig om i princip allt.

    I min egen LCHF/paleo-kost får jag backning på min grekiska yoghurt och mängden rött kött. Men i övrigt äter jag nog enligt råden.

    Hur är det förresten med upphettning av rapsolja?

  • annafriebe Inläggsförfattare

    Jag VET inte säkert hur det är med upphettning av rapsolja. Jag tror inte att det är så farligt, det händer att jag poppar popcorn till barnen i det, så jag hoppas det är ok.

Kommentarer modereras. Välkommen!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *