Farväl till kaffet 1


Jag har länge druckit mycket kaffe. Gärna sex koppar om dagen eller så. Jag har inte tyckt mig märka av några negativa effekter – jag känner mig aldrig skakig av kaffe, och jag har somnat gott på kvällarna. Jag har också skrivit tidigare om att det inte tycks finnas några hälsoskäl att minska på kaffet, hög kaffekonsumtion är kopplat till lägre risk för både diabetes typ 2, leversjukdom, depression och alzheimers. Kaffe är även kopplat till en lägre risk att dö under en viss tidsperiod.

Image credit: epSos .de https://www.flickr.com/people/epsos/ https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Image credit: epSos .de
https://www.flickr.com/people/epsos/
https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Genetisk inverkan på koffeinnedbrytning

Men, så har jag också gjort ett gentest som visar att jag har långsam nedbrytning av koffein. Det verkar som om just vi som har denna allel av CYP1A2-genen har en förhöjd risk för hjärtinfarkt om vi dricker mer än en kopp om dagen. Även risken för högt blodtryck ökar vid kaffedrickande för personer med långsam koffeinmetabolism. I dessa studier ser man att för personer med snabb nedbrytning av koffein så minskar tvärtom risken både för högt blodtryck och för hjärtinfarkt när man dricker kaffe. Det var länge sedan jag tog gentestet, och jag har inte reflekterat så mycket över noteringen “slow caffeine metabolizer” – jag har förträngt det mycket effektivt. Nu fick jag dock för mig att läsa på lite mer, och insåg att det antagligen finns skäl för mig att dra ner en del på kaffekonsumtionen.

CYP1A2

CYP1A2 är ett enzym som hjälper till vid nedbrytningen av koffein, men även av ämnen i en del antidepressiva läkemedel och hormoner som melatonin och östrogen, och smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel som paracetamol och naproxen. En del faktorer ökar aktiviteten hos enzymet, och det gäller exempelvis olika kålväxter som brysselkål, blomkål och broccoli men även grillat kött, hormonet insulin och protonpumphämmaren omeprazol. Andra faktorer hämmar aktiviteten, och det gäller till exempel grapefruktjuice, gurkmeja och kummin.

Mitt liv med mindre kaffe

I en dryg vecka har jag varit utan kaffe, förutom en kopp per dag på helgen. Jag har inte haft några problem med huvudvärk, men lite segare är jag. Jag har också funderat över min kraftiga reaktion på kaffe under mina graviditeter. Under de första månaderna har kaffe luktat apa och varit fullständigt uteslutet att dricka. Koffein ökar risken för missfall, så kanske är det detta som kroppen känt av. När några månader av graviditeterna har gått har det luktat vanligt igen, men jag har begränsat konsumtionen kraftigt under graviditeterna. Vi får se hur det utvecklar sig med mitt kaffedrickande. Jag tror inte att jag kommer att sluta helt med kaffet, men ska försöka nöja mig med en förmiddagskopp ett tag. Om inte livet känns värt att leva utan lite mer kaffe så får det väl komma tillbaka så smått, antar jag. Jag får äta rejält med broccoli och se till att få mina dagliga insulinpåslag så klarar jag kanske lite kaffe trots min genetiska brist.

 


En kommentar till “Farväl till kaffet

Kommentarer modereras. Välkommen!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *