Neandertalmänniskan – bokrecension

För en tid sedan läste jag Svante Pääbos bok “Neandertalmänniskan – På spaning efter försvunna gener”. Pääbo är biolog specialiserad på evolutionär genetik, och är en av grundarna till paleogenetiken. Han är direktör för Max-Planck-institutets avdelning för evolutionär antropologi i Leipzig, och är en av de svenska forskare som jag har allra störst respekt för.

“Neandertalmänniskan” är en bok som berättar historien om Pääbos liv, parallellt med historien om hans forskning. Forskningen börjar med hans drömmar om att kunna analysera DNA från mumier, och hans första experiment med att torka, eller “mumifiera” kalvlever för att undersöka om detta överhuvud taget var möjligt. Det var väldigt fascinerande att följa resan från dessa första försök till hans grupps lyckade sekvensering av ett Neandertal-genom. Boken kan varmt rekommenderas till den som vill lära sig mer om metoder för DNA-analys, och vad vi kan lära oss från dessa analyser av olika tidigare levande människor. Även Pääbos personliga historia är fängslande, både hans barndom och hans vuxna liv.

Omslag-Pääbo_140627-250x372

Det i min mening mest intressanta i boken var hans kritik av de största vetenskapliga tidskrifterna Nature och Science för att de är för ivriga att publicera uppseendeväckande resultat. Pääbo anser att de inte ställer tillräckligt höga krav på att resultaten ska vara reproducerade och rimliga, och att man inte är tillräckligt noga med att hitta svagheter i exceptionella resultat. Kritiken är rimlig.

Det finns en verklig konflikt mellan önskan att vara först med att publicera ett sensationellt fynd, och att kritiskt granska resultat, försöka hitta alla möjliga felkällor och ta sig tid att reproducera resultat under andra förhållanden. Både forskare och tidskrifter lockas av chansen att först publicera något stort. För varje gång som man misslyckas med granskningen och publicerar något som sedan visar sig sakna substans så blir hela vetenskapens anseende naggat i kanten.